Historie
Siba was de eerste professionele bandeninzamelaar van Nederland. Met innovatie en milieubewustzijn hoog in het vaandel, groeide Siba uit tot de grootste inzamelspecialist van gebruikte autobanden in de Benelux. Aan dit succes ligt bittere armoede ten grondslag, maar ook een sterke ondernemersgeest en een goede visie.
Siba kent inmiddels een rijke historie…
Hoe het begon
Aan de Osdorperweg bij Amsterdam staat nog steeds het kleine schuurtje waar Simon Bakker 22 maart 1961 startte met de bandenhandel. Na jarenlang stug doorwerken kwam Siba van de grond. Echter, niet door de verkoop van nieuwe banden, zoals aanvankelijk werd gedacht. Simon kwam erachter dat er juist veel animo was voor het inzamelen van gebruikte autobanden.
Simon Bakker zamelde vooral gebruikte autobanden in bij bandenservice- en garagebedrijven. Daarna verkocht hij het merendeel aan fabrieken in Duitsland, Italië en Denemarken die zich bezighielden met loopvlakvernieuwing van oude autobanden. Ook werd een deel vervoerd naar bestemmingen ver over de grenzen van Europa, waar de profielnorm voor autobanden minder hoog lag.
Grootschalig inzamelen
Het inzamelen en verwerken van gebruikte autobanden werd doorgaans door kleinschalige bedrijfjes uitgevoerd. Simon Bakker en zijn vrouw Greet, als drijvende kracht achter de schermen, wilden het imago van de autobandenbranche en de gebruikte autoband opvijzelen via schaalvergroting. Siba’s aanpak van inzameling van gebruikte autobanden bleek een succes.
Siba breidde steeds verder uit en halverwege de jaren zestig verhuisde Simon met zijn inzamelbedrijf naar een oude manege in Wilnis (provincie Utrecht). Twee jaar later was Siba alweer uit haar jasje gegroeid en verhuisde Siba naar het zuiden van het land. In 1970 was dit gezien de centrale ligging, goedkope grond en voldoende arbeidskrachten een ideale keuze.
Enorme groei
In Brabant vond Siba onderdak in een oude boerderij in het plaatsje Zeeland. Daar vervolgde Simon in een weiland zijn handel in gebruikte autobanden. In twaalf jaar tijd ontwikkelde Siba zich tot een bedrijf met zes medewerkers en een steeds groter marktaandeel. In 1980 werd een oude betonfabriek opgekocht aan de Industrielaan in Uden; de locatie waar Siba ook nu nog gevestigd zit.
Extra service
In de jaren tachtig en negentig werd gestaag verder gebouwd aan het succes van Siba. Door de klantgerichte houding en de geleverde kwaliteit groeide Siba uit tot de professionele organisatie die zij vandaag de dag nog steeds is.
Van 1989 tot 2016 had Siba een eigen bandenservicebedrijf: service en onderhoud verzorgen voor auto’s van particuliere en zakelijke rijders. Vanaf 2016 is besloten dit bedrijfsgedeelte toch weer volledig te benutten voor de hoofdactiviteit van Siba: inzamelen en recyclen.
In voor- en tegenspoed
In 1991 leek aan alle voorspoed een einde te komen: een grote brand verwoestte de oude betonfabriek. De Bakkers gingen niet met hun handen in het haar zitten: ze besloten het bedrijf vanaf de grond opnieuw op te bouwen, wat later een gouden stap zou blijken.
In 1992 werd een nieuwbouwcomplex gerealiseerd. Drie jaar later kwam er door aankoop van de grond van het aangrenzende bedrijf nog een enorme oppervlakte bij. Uiteindelijk telt de totaaloppervlakte van Siba maar liefst 32.000 m2.
Van 2002 tot 2012 had Siba ook een groothandel, die zich richtte op de verkoop van nieuwe autobanden aan autobedrijven. Door de grote concurrentie in deze markt is na tien jaar besloten Siba Groothandel te stoppen.
Professionalisering
Tot begin jaren negentig werden de autobanden in een hoek van de garage op een stapel gegooid tot ze werden opgehaald. Daarna werden ze met de hand ingeladen en vervolgens in de bedrijfshallen handmatig weer gelost. Rob, zoon van Simon en Greet Bakker, geloofde dat er een efficiëntere manier moest zijn. Hij ontwierp een container waarin de autobanden bij garagebedrijven en bandenservicebedrijven worden opgeslagen en die vervolgens met een kantelsysteem op eenvoudige wijze in de vrachtwagens van Siba worden geleegd.
Verder bedacht Siba als eerste in de autobandenbranche dat het plaatsen van weegsystemen op de vrachtwagens dé oplossing is om het onbetrouwbare en tijdrovende tellen van autobanden met de hand af te schaffen. Nu was het niet meer nodig om als klant een oogje in het zeil te houden, omdat het gewicht exact klopt. De gegevens worden direct geprint, met een kopie-bon voor de klant.
Daarnaast werd er een perssysteem uitgevonden. Via heftrucks met speciaal voor Siba ontwikkelde klemmen, worden de autobanden geperst en in een container geladen. Dit maakt het mogelijk om twee keer zo veel autobanden te laden in dezelfde container.
Innoveren en investeren
Siba heeft altijd veel geïnvesteerd in nieuwe ideeën omtrent opslag-, laad- en lossystemen en het koppelen van transportmiddelen. Door de jaren heen heeft dit geleid tot enorme schaalvergroting bij Siba.
Van het verwerken van 1 vrachtwagen met banden per dag door 3 à 4 personen naar het dagelijks inzamelen en verwerken van 10 vrachtwagens à 11.000 kilo autobanden.
Van bandenkar met 10 banden naar een klemsysteem van 40 banden, naar een opslagsysteem in kratten van ongeveer 100 banden, opgestapeld tot 7 meter hoogte.
Siba Recycling
Met de komst van Siba Recycling in 2005 werd voortaan het merendeel van de autobanden in stukken gesneden (shreds) en afgevoerd naar partners in de granuleerindustrie.
In 2017 is Siba gestart met het verder recyclen van autobanden van shreds naar chips en staal. In dit proces word het staal uit de banden gehaald en houden we kleine stukjes rubber met linnen over: chips. Een uitstekend product voor de granuleerindustrie, pyrolyse en de verbranding.
Siba gelooft in duurzaam investeren en dankzij ingenieuze innovaties en slimme oplossingen kan het bedrijf blijven groeien.